Košice/Bratislava
1. mája (TASR) - Významná osobnosť slovenského divadelníctva Gizela
Veclová stvárnila na divadelných doskách množstvo postáv operného i
operetného repertoáru. Vďaka univerzálno-syntetickému hereckému talentu
bola považovaná za prvú dámu slovenského muzikálu. Vrchol jej umeleckej
kariéry predstavovalo účinkovanie v dielach ako My Fair Lady, Hello,
Dolly! či Fidlikant na streche.
V pondelok 1. mája uplynie 100 rokov od narodenia všestrannej
divadelníčky Gizely Veclovej, ktorá sa etablovala v činohre, spevohre i
opere.
Gizela Veclová sa narodila 1. mája 1923 v Bratislave. V roku 1942
absolvovala štúdium operného spevu na Štátnom konzervatóriu v rodnom
meste, kde ju vyučovali také významné osobnosti ako Eugen Suchoň či Ján
Cikker.
Na doskách Opery Slovenského národného divadla (SND) v Bratislave začala
vystupovať ešte ako študentka, no v rokoch 1942 - 1945 už na tejto
scéne pôsobila ako sólistka. Predstavila sa napríklad v operetách Gejzu
Dusíka Modrá ruža (Sylva, 1943) alebo Tajomný prsteň (Zora, 1944).
Umelkyňa stála pri vzniku Východoslovenského národného divadla, ktoré v
súčasnosti nesie názov Štátne divadlo Košice, kam ju prizval vtedajší
riaditeľ Janko Borodáč. Sólistkou košickej opery bola v rokoch 1945 –
1952 a úspešne tu naštudovala okrem iného aj postavy svetového operného
repertoáru. Zo známejších úloh možno spomenúť Violettu v Traviate
(1945), Marienku v Predanej neveste (1946), Rusalku (Rusalka, 1948) či
Tatianu v Eugenovi Oneginovi (1951).
Uznávaná sopranistka však značnú časť svojej kariéry strávila v operete
Novej scény v Bratislave (1952 - 1985). Výrazným spôsobom sa uplatnila
aj v modernom hudobnom divadle. Už v hudobnej komédii Parížsky hosť
(1957), kde stvárnila Grófku Thusneldu sa ukázalo, že disponuje oveľa
väčším registrom výrazových i speváckych prostriedkov, než poskytujú
operetné party. Spevácky, herecký i tanečný talent jej pomohli k tomu,
aby sa stala prvou dámou slovenského muzikálu.
K najúspešnejším úlohám, ktoré v tomto žánri naštudovala patrí rola Pani
Higginsovej (My Fair Lady, 1965) či Dolly Leviová v slávnom muzikáli
Hello, Dolly! (1966). Za tento výkon získala v roku 1967 na festivale v
Karlových Varoch cenu pre najlepšiu muzikálovú herečku.
Diváci ju tiež mohli vidieť ako Golde (Fidlikant na streche, 1968) alebo
Hortenze (Zorba, 1970). Niekoľko úloh získala aj v rámci činohry Novej
scény. Publiku sa napríklad predstavila ako Beatrice v javiskovom
spracovaní diela Klebetnice (1963) či Donna Elvíra v inscenácii Don Juan
(1964).
Umelkyňa účinkovala aj vo filme, televízii i v rozhlase a venovala sa
tiež pedagogickej činnosti. Režisér Karol Spišák ju obsadil do
televízneho filmu Adam Šangala (1972), Vladimír Bahna zase do snímky
Skrytý prameň (1973). Nechýbala ani v obľúbených komédiách Pacho, hybský
zbojník (1975) či Sváko Ragan (1976). Pred kamerami sa objavovala v
postavách matiek, paničiek i pracujúcich žien.
Na dôchodku pôsobila ako pedagogička na košickom konzervatóriu. Javisko
neopustila ani vo vysokom veku, v mimoriadne obľúbenej inscenácii My
Fair Lady spievala a hrala ešte po dovŕšení osemdesiatky.
Výnimočná osobnosť slovenského divadelníctva, speváčka a herečka
Gizela Veclová zomrela 27. januára 2019 v Košiciach vo veku 95 rokov.
0